Lakko Palta ry:n jäsenyrityksissä alkaa, uusista työtaistelutoimista ilmoitus

7.4.2018

Sähköliitto on tänään hylännyt sovittelija Jukka Ahtelan sovintoesityksen Sähköistys- ja sähköasennusalan työriidan ratkaisemiseksi. Ilmoitettu lakko Palvelualojen työnantajat Palta ry:n jäsenyrityksissä alkaa maanantaina 9. huhtikuuta kello 6. Työtaistelu kestää maanantaihin 16. huhtikuuta kello 6 saakka.

Lakon piiriin kuuluu noin 20 yritystä, joista suurimmat ovat Are Oy, Aro Systems Oy, Bravida Finland Oy, Caverion Suomi Oy ja Consti Talotekniikka Oy.

Kyseisissä yrityksissä työskentelee 2 500 sähköliittolaista.

Sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimusneuvottelut ovat junnanneet kuukausikaupalla, ja ala on ollut sopimuksettomassa tilassa helmikuun alusta. Sähköliitto jätti työtaisteluilmoituksen Paltalle 19. maaliskuuta sen jälkeen, kun työnantajapuoli pyrki jatkamaan kahdesti katkenneita neuvotteluita täysin puhtaalta pöydältä, sitoutumatta jo kertaalleen sovittuihin ratkaisumalleihin.

Paltan ohella työnantajapuolta TES-neuvotteluissa edustaa Sähkötekniset työnantajat STTA ry.

– Työnantajapuolen neuvottelutaktiikka on muuttunut Suomen nykyhallituksen linjauksiin pohjautuvaksi joustamattomaksi ja kovaksi sanelulinjaksi. Tästä kärsivät nyt yritykset, joiden näkemyksiä työnantajapuoli kuuntelee aivan liian vähän, sanoo Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

– Sovittelijan sovintoesitys oli mahdoton hyväksyä, koska työehtojen ja työehtosopimuksen kehittäminen olisi jäänyt pelkän työnantajapuolen hyvän tahdon varaan. Lisäksi sovittelijan esitys palkantarkistuksista oli alalle ja palkkausjärjestelmän rakenteeseen sopimaton.

Sähköliitto on tänään ilmoittanut myös uusista työtaistelutoimista, jotka kohdistuvat STTA ry:n ja Palta ry:n jäsenyrityksiin. Niiden on määrä alkaa 17. toukokuuta.

– Tämä TES-kiista ei ratkea valtakunnansovittelijan toimistolla. Kutsunkin Paltaa ja STTA:ta neuvottelupöytään neuvottelutuloksen saavuttamiseksi, Sauli Väntti toteaa.

Osaston lakkotoimisto auki:
maanantaina 9.4 klo 9-11 ja klo.13-15